Geografias da cachaça : imagens do Brasil e paisagens dos alambiques em Paraty - RJ
Gabrielle Mesquita Alves Rosas
TCC
Português
TCC/UNICAMP R714g
Campinas, SP : [s.n.], 2012.
82 f. : il.
Orientador: Eduardo José Marandola Júnior
Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências
Resumo: É comum encontrar referências à cachaça rotulada como produto tradicional do Brasil. Sua presença é obrigatória em festas populares como as juninas. Rituais religiosos, comemorações, músicas e poemas exaltam essa brasilidade da cachaça. Essa imagem chega até nós através de propagandas,...
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Resumo: É comum encontrar referências à cachaça rotulada como produto tradicional do Brasil. Sua presença é obrigatória em festas populares como as juninas. Rituais religiosos, comemorações, músicas e poemas exaltam essa brasilidade da cachaça. Essa imagem chega até nós através de propagandas, literatura e até de desenhos animados. A cachaça enquanto obra de uma cultura, é ao mesmo tempo memória de um saber criado em determinado lugar e imagem que de forma simbólica expressa essências deste lugar. Imagem é formulação que se baseia na experiência, já que com todos os sentidos compreendemos o mundo. Na criação e interpretação de imagens lançamos mão de todos estes, e não só da visão. A repercurssão dessas imagens se dá através da linguagem, forma de transmitir nosso conhecimento intuivo em base compartilhável e acessível ao outro. Realçando a perspectiva humana, o mundo é nossa trajetória inscrita nos lugares, é grafia (escrita) da geo (terra). Essa geografia é conjunto de formas e padrões, fruto do trabalho do homem nos lugares, que podem ser lidas e entendidas como cultura. Assim, as paisagens são o acúmulo destas escritas sobre determinado lugar. Desta forma, procuramos por grafias da cachaça. Escolhemos Paraty (RJ) como lugar de estudo, destacam-se na cidade as paisagens dos alambiques, produtores de sua famosa cachaça artesanal. Nessas paisagens observamos alambiques que recriam cenários tradicionais com finalidade turística e, ao contrário destes, há os simplesmente produzem a cachaça mantendo a tradição. A cachaça está inscrita nesses dois padrões de paisagem, porém, cada um deles tem uma forma e instaura um ritmo diferente onde estão estabelecidos.
Abstrct: It is easy to find cachaça ¿labeled¿ as a traditional product of Brazil. It is a remarkable presence in Brazilian festivals such as June parties. This Brazilianness of cachaça is exalted by Religious rituals, celebrations, songs and poems. Its image comes to us through advertisements, literature and even cartoons. Cachaça as a work of one culture is at the same time, a memory of knowledge from a certain place and image that express essential elements of this place. We understand the world with the all senses, so image is a mental formulation which is based on experience. To create and interpret images we use not only the sight. The spread of the images is made by language, way of transmitting our intuitive knowledge on a shareable and accessible groundwork. Emphasizing the human perspective, the world is our path inscribed in places, it is graphia (writing) of geo (earth). This geography is a set of shapes and patterns as a result of human work in places that can be read and understood as culture. Thus, our landscapes are the accumulation of these writings inscribed in particular places. Therefore, we looked for this these writings of cachaça. Paraty (Rio de Janeiro) was our place of study; we have highlighted its stills that produce the famous handmade spirit as the landscapes of cachaça. In this these landscapes we observed that some stills go back in past and create traditional scenes for tourism purposes and, unlike these, others are simply a kind of still that produces cachaça keeping the tradition of the drink manufacture. Cachaça is inscribed in these two patterns of landscape, however, each one has a different shape and establishes a different pace where they are Ver menos
Abstrct: It is easy to find cachaça ¿labeled¿ as a traditional product of Brazil. It is a remarkable presence in Brazilian festivals such as June parties. This Brazilianness of cachaça is exalted by Religious rituals, celebrations, songs and poems. Its image comes to us through advertisements, literature and even cartoons. Cachaça as a work of one culture is at the same time, a memory of knowledge from a certain place and image that express essential elements of this place. We understand the world with the all senses, so image is a mental formulation which is based on experience. To create and interpret images we use not only the sight. The spread of the images is made by language, way of transmitting our intuitive knowledge on a shareable and accessible groundwork. Emphasizing the human perspective, the world is our path inscribed in places, it is graphia (writing) of geo (earth). This geography is a set of shapes and patterns as a result of human work in places that can be read and understood as culture. Thus, our landscapes are the accumulation of these writings inscribed in particular places. Therefore, we looked for this these writings of cachaça. Paraty (Rio de Janeiro) was our place of study; we have highlighted its stills that produce the famous handmade spirit as the landscapes of cachaça. In this these landscapes we observed that some stills go back in past and create traditional scenes for tourism purposes and, unlike these, others are simply a kind of still that produces cachaça keeping the tradition of the drink manufacture. Cachaça is inscribed in these two patterns of landscape, however, each one has a different shape and establishes a different pace where they are Ver menos
Geografias da cachaça : imagens do Brasil e paisagens dos alambiques em Paraty - RJ
Gabrielle Mesquita Alves Rosas
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