O desenvolvimento de modelos de analise do jogo atraves da compreensão do jogo
Lucas Leonardo
TCC
Português
TCC/UNICAMP L553d
Campinas, SP : [s.n.], 2005.
42 p.
Orientador: Rodrigo Aparecido Azevedo Leitão
Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação Fisica
Resumo: O presente estudo tem como objetivo a busca de um corpo teórico norteador para o desenvolvimento de modelos de análise do jogo para os jogos desportivos coletivos, com finalidade de discutir o problema apontado por Dufour (1991) apud Garganta (2001) relativo à dificuldade na delimitação de...
Ver mais
Resumo: O presente estudo tem como objetivo a busca de um corpo teórico norteador para o desenvolvimento de modelos de análise do jogo para os jogos desportivos coletivos, com finalidade de discutir o problema apontado por Dufour (1991) apud Garganta (2001) relativo à dificuldade na delimitação de categorias a serem analisadas nos jogos. Para isso, buscou-se uma releitura, sob a ótica da análise do jogo, de autores da pedagogia do esporte que têm como proposta o ensino dos jogos desportivos coletivos desvinculando-os do modo de fazer (gesto técnico) e considerando os razões do fazer (tática) como o meio pelo qual deve-se basear o processo de ensino-aprendizagem. Assim, observou-se que o desenvolvimento de modelos de análise do jogo pode ser estabelecido com base nos autores da pedagogia do esporte e sob a contextualização dos jogos a partir da teoria do jogo. Assim, deve-se buscar como categorias bases para a elaboração do modelo de análise do jogo tanto as relações entre os princípios do jogo enumerados por Bayer (1992), sendo os princípios de ataque: (i) manutenção da posse de bola, (ii) progressão ao campo adversário e (iii) finalização visando marcar um ponto; e princípios de defesa: (iv) recuperação da posse de bola, (v) impedir a progressão adversária e (vi) proteção do alvo, como as regras de ação (mecanismos responsáveis por operacionalizar os princípios do jogo) de cada modalidade esportiva, fazendo da dimensão da técnica mais um instrumento de análise do jogo (ao qual a agregação de valores e índices de eficiência ou eficácia referentes não serão categorias a serem relevadas no momento da elaboração do modelo de análise do jogo). No modelo proposto, a técnica será qualificada e quantificada apenas no fim de todo o processo de análise do jogo, já que análises baseadas nos aspectos referentes aos princípios do jogo e das regras de ação (dimensão tática do jogo) possibilitam o acesso à análise dimensão técnica e sua classificação com relação aos aspectos de eficiência e eficácia, sendo o caminho inverso - buscar análise da tática do jogo apenas com base nas análises da técnica - bastante complicado. Dessa forma, a proposta desse trabalho centraliza-se no desenvolvimento de modelos análise do jogo cuja estrutura para a coleta dos dados considere os princípios do jogo e as regras de ação como as categorias a serem analisadas nessa fase do processo, sendo os princípios do jogo, as regras de ação e também os gestos técnicos os elementos analisados após a coleta dos dados
Ver menos
Abstract: The present study has as objective the search of a guider theoretical body for the development of match analysis models for the collective sports games, with purpose to argue the problem pointed for Dufour (1991) apud Garganta (2001) re1ative to the difficulty in the de1imitation of...
Ver mais
Abstract: The present study has as objective the search of a guider theoretical body for the development of match analysis models for the collective sports games, with purpose to argue the problem pointed for Dufour (1991) apud Garganta (2001) re1ative to the difficulty in the de1imitation of categories to be analyzed in the games. So, it was reinterpreted the pedagogic sport's authors, under the optics of the match analysis, who have as proposal the education o f the collective sports games disentailing them of the how to do (gesture technician) and considering the reasons of do (tactical) as the way for which must be based the teach-learning process. Thus, it was observed that the development of match analysis models could be established with base in these authors and under the context of the games from the theory of the game. Thus, it must be searched as categories bases for the elaboration of the match analysis model in such a way the relations between the principles of the game
enumerated by Bayer (1992), being the attack principles: (i) maintenance of the ball ownership, (ii) progression to the field adversary and (iii) finishing aiming at to mark a point; and defense principles: (iv) recovery of the ball ownership, (v) to hinder the progression adversary e (vi) protection white it, as the roles of action (responsible mechanisms for systemize the principles of the game) of each sporting modality, making of the dimension of the technique plus an instrument of analysis of the game, to which the aggregation of values and indices of referring efficiency or effectiveness will not be categories to be stood out at the moment of the elaboration of the model of analysis of the game. In the considered model, the technique qualified and will be quantified only in the end of all the process of analysis of the game, since analyses based on the referring aspects to the principles of the game and the rules of action (tactical dimension of the game) make possible the access to the analysis dimension technique and its classification with relation to the efficiency aspects and effectiveness, being the inverse way - to only search analysis of the tactics of the game on the basis of the analyses of the technique- sufficiently complicated. Thus, the proposal of this work is centered in the development of match analysis models whose structure for the data collection considers the principles of the game and the rufes of action as the categories to be analyzed in this phase of the process, being the principles of the game, the rufes of action and also the gestures technician the elements to be analyzed after the data collection Ver menos
enumerated by Bayer (1992), being the attack principles: (i) maintenance of the ball ownership, (ii) progression to the field adversary and (iii) finishing aiming at to mark a point; and defense principles: (iv) recovery of the ball ownership, (v) to hinder the progression adversary e (vi) protection white it, as the roles of action (responsible mechanisms for systemize the principles of the game) of each sporting modality, making of the dimension of the technique plus an instrument of analysis of the game, to which the aggregation of values and indices of referring efficiency or effectiveness will not be categories to be stood out at the moment of the elaboration of the model of analysis of the game. In the considered model, the technique qualified and will be quantified only in the end of all the process of analysis of the game, since analyses based on the referring aspects to the principles of the game and the rules of action (tactical dimension of the game) make possible the access to the analysis dimension technique and its classification with relation to the efficiency aspects and effectiveness, being the inverse way - to only search analysis of the tactics of the game on the basis of the analyses of the technique- sufficiently complicated. Thus, the proposal of this work is centered in the development of match analysis models whose structure for the data collection considers the principles of the game and the rufes of action as the categories to be analyzed in this phase of the process, being the principles of the game, the rufes of action and also the gestures technician the elements to be analyzed after the data collection Ver menos
O desenvolvimento de modelos de analise do jogo atraves da compreensão do jogo
Lucas Leonardo
O desenvolvimento de modelos de analise do jogo atraves da compreensão do jogo
Lucas Leonardo
Exemplares
Nº de exemplares: 1
Não existem reservas para esta obra