First aid at school : teacher and staff training
Lucas Felix Calandrim, Adriana Breves dos Santos, Lais Rodrigues de Oliveira, Luciana Goncalves Massaro, Cleuza Aparecida Vedovato, Ana Paula Boaventura
ARTIGO
Inglês
[A escola como espaço para aprendizado sobre primeiros socorros]
To implement an educational strategy on first aid for students from public and private schools and to verify their knowledge before and after the educational intervention.Quantitative, descriptive, exploratory research, carried out with 48 ninth-year students. In order to verify students' knowledge,...
Ver mais
To implement an educational strategy on first aid for students from public and private schools and to verify their knowledge before and after the educational intervention.Quantitative, descriptive, exploratory research, carried out with 48 ninth-year students. In order to verify students' knowledge, ten objective and multiple choice questions were used in a pre- and post-test. Data collection was carried out from September to December 2016, totaling six meetings. Data analysis was performed using PASW Statistics for Windows software, version 20.0. McNemar’s and Chi-square tests were used. There was a statistically significant difference between the correct answers in the post-test questions about choking (p2=0.008), electric shock (p2=0.018), hemorrhage (p2=0.004), and cardiopulmonary arrest (p2=0.041). The average of correct answers in state and private schools were, respectively, 70.0% and 85.5%. Students achieved significant learning through the educational intervention, emphasizing the relevance of including first aid in the school syllabus
Ver menos
implementar estratégia educativa sobre noções básicas de primeiros socorros com estudantes de escola pública e particular e verificar o conhecimento destes antes e após a intervenção educativa. Método: pesquisa quantitativa, descritiva, exploratória, realizada com 48 estudantes do nono ano. Para...
Ver mais
implementar estratégia educativa sobre noções básicas de primeiros socorros com estudantes de escola pública e particular e verificar o conhecimento destes antes e após a intervenção educativa. Método: pesquisa quantitativa, descritiva, exploratória, realizada com 48 estudantes do nono ano. Para verificar o conhecimento, utilizaram-se dez questões objetivas e de múltipla escolha como pré e pós-teste. A coleta foi realizada de setembro a dezembro de 2016, totalizando seis encontros. Para análise utilizou-se Software PASW Statistics for Windows, versão 20.0, teste McNemar e Qui-quadrado. Resultados: nas escolas, houve diferença estatisticamente significativa entre os acertos no pós-teste sobre engasgo (p2=0,008), choque elétrico (p2=0,018), hemorragia (p2=0,004), parada cardiorrespiratória (p2=0,041). Logo, a média de acertos na escola pública e privada foi, respectivamente, 70,0% e 85,5%. Os estudantes obtiveram aprendizado significativo mediante intervenção educativa, ressaltando a relevância na inclusão da disciplina de primeiros socorros nas escolas
Ver menos
Aberto
First aid at school : teacher and staff training
Lucas Felix Calandrim, Adriana Breves dos Santos, Lais Rodrigues de Oliveira, Luciana Goncalves Massaro, Cleuza Aparecida Vedovato, Ana Paula Boaventura
First aid at school : teacher and staff training
Lucas Felix Calandrim, Adriana Breves dos Santos, Lais Rodrigues de Oliveira, Luciana Goncalves Massaro, Cleuza Aparecida Vedovato, Ana Paula Boaventura
Fontes
Rede de enfermagem do Nordeste Vol. 18, no. 3 (May, 2017), p. 292-299 |