Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279224
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O mapa da midia eletronica em eleições locais no Estado de São Paulo
Author: Jardim, Marcia de Almeida
Advisor: Meneguello, Rachel, 1958-
Abstract: Resumo: o objetivo da dissertação é explicar e caracterizar como se dá o acesso dos municípiosao horário gratuito de propaganda eleitoral na televisão em eleições locais. O trabalho partiu do fato de que existem municípios que têm acesso à televisão como recurso de propaganda, municípios com "campanha moderna", e outros que não têm acesso a este recurso, municípios com "campanha tradicional". O trabalho concluiu que são dois os contextos que determinam este cenário do HGPE para a eleição local, um contexto legal que envolve a legislação eleitoral e o papel da Justiça Eleitoral, e um contexto técnico que envolve as modalidades de transmissão das emissoras de televisão. Num segundo momento, o trabalho delimitou o universo dos municípios com "palanque eletrônico" para eleições locais, no estado de São Paulo, nas eleições de 2000. Por fim, investigou como se caracterizam as campanhas nesses municípios. Para tanto, foi feita uma pesquisa do tipo painel de eleitores no municípiode Batatais, interior de São Paulo, também em 2000

Abstract: The objective of this dissertation is to explain and characterize the access of cities to free airtime for politica! advertising on television during local elections. The assignment started from the proposition that there are cities with access to television as a resource of advertising - cities with a "modem campaign", and others which do not have access to such a resource - cities with a "traditional campaign". The assignment has concluded that there are two contexts which determine this scenario of free political advertising airtime for local elections: a legal context which involves the electoral legislation and the role of the Electoral Justice, and a technical context which involves the broadcasting forms of the television networks. Secondly, the assignment has delimitaded the universe of the cities which rely on electronic means for political advertising in the state of São Paulo for the elections of year 2000. Eventually, a research was conducted about how elections are characterized in these cities. For this purpose, a panel survey was carried out in the city ofBatatais, state of São Paulo, in 2000
Subject: Pesquisa eleitoral - Brasil
Campanha eleitoral
Propaganda política
Televisão e política
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: JARDIM, Marcia de Almeida. O mapa da midia eletronica em eleições locais no Estado de São Paulo. 2002. 274f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/279224>. Acesso em: 2 ago. 2018.
Date Issue: 2002
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Jardim_MarciadeAlmeida_M.pdf17.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.