Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44054
Type: | Artigo de periódico |
Title: | Programa de Formação Continuada para Docentes da Educação Superior: um estudo avaliativo a partir dos resultados de uma tese |
Title Alternative: | Continuing Education Program for Higher Education Teachers: an evaluative study based on thesis results |
Author: | Luz, Sueli Petry da Balzan, Newton César |
Abstract: | This article offers some evaluative considerations of the results of a doctorate thesis entitled Programa de FormaçãoContinuada para Docentes do Ensino Superior: um estudo de caso (Continuing Education Program for Higher Education Teachers: A case study), carried out at the Universidade do Vale do Itajaí (University of Vale do Itajaí) - UNIVALI, in Itajaí, Santa Catarina, and presented at the School of Education of the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, in Campinas, State of São Paulo, in November 2007. The methodology used in the research was a case study, by means of a narrative. The article is divided into four sections. The first section outlines the context of the institution that developed the Program and the Program itself in its first edition. The second presents the research methodology used and the data analysis. The third addresses the results of the case study, and the fourth section evaluates the results obtained. At the end, some considerations are made that point to the importance of further studies on the state- of- the- art in the area of continuing education for higher education teachers, seeking to characterize the identity of the teaching professional, at the national level, particularly based on the knowledge and activities of these programs. O objetivo deste artigo é apresentar considerações avaliativas sobre os resultados de uma tese de doutorado intitulada Programa de Formação Continuada para Docentes do Ensino Superior: um estudo de caso,desenvolvida na Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI, Itajaí, Santa Catarina, e apresentada na Faculdade de Educação, da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, em Campinas, Estado de São Paulo, em novembro de 2007. A metodologia utilizada na pesquisa foi um estudo de caso, por meio de narrativa. O plano de desenvolvimento do artigo está dividido em quatro partes. A primeira contextualiza a instituição e o referido Programa em sua primeira edição. A segunda apresenta a metodologia e a análise dos dados da pesquisa. A terceira parte aborda os resultados do estudo de caso. A quarta parte avalia os resultados alcançados. Ao final, efetuam- se considerações que sinalizam para a importância da continuidade de estudos, em favor do estado da arte sobre formação continuada para docentes do ensino superior, que objetive caracterizar a identidade e profissionalidade docente, em nível nacional, principalmente a partir dos saberes e fazeres desses programas. |
Subject: | Avaliação Docente Formação Continuada Ensino Superior Evaluation Teacher Continuing Education Higher Education |
Editor: | Universidade de Sorocaba |
Citation: | Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Universidade de Sorocaba, v. 17, n. 1, p. 11-41, 2012. |
Rights: | aberto |
Identifier DOI: | 10.1590/S1414-40772012000100002 |
Address: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772012000100002 http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772012000100002 |
Date Issue: | 1-Mar-2012 |
Appears in Collections: | Unicamp - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
S1414-40772012000100002.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.