Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/348027
Type: | Artigo |
Title: | The development and evaluation of software to verify diagnostic accuracy |
Title Alternative: | Desenvolvimento e avaliação de um software que verifica a acurácia diagnóstica |
Author: | Jensen, Rodrigo Lopes, Maria Helena Baena de Moraes Silveira, Paulo Sérgio Panse Ortega, Neli Regina Siqueira |
Abstract: | This article describes the development and evaluation of software that verifies the accuracy of diagnoses made by nursing students. The software was based on a model that uses fuzzy logic concepts, including PERL, the MySQL database for Internet accessibility, and the NANDA-I 2007-2008 classification system. The software was evaluated in terms of its technical quality and usability through specific instruments. The activity proposed in the software involves four stages in which students establish the relationship values between nursing diagnoses, defining characteristics/risk factors and clinical cases. The relationship values determined by students are compared to those of specialists, generating performance scores for the students. In the evaluation, the software demonstrated satisfactory outcomes regarding the technical quality and, according to the students, helped in their learning and may become an educational tool to teach the process of nursing diagnosis |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Este artigo descreve o desenvolvimento e avaliação de um software que verifica a acurácia diagnóstica de alunos de enfermagem. O software foi baseado num modelo que utiliza conceitos da lógica fuzzy, em PERL, banco de dados MySQL para acesso pela internet e a classificação NANDA-I 2007-2008. Avaliou-se a qualidade técnica e a usabilidade do software utilizando instrumentos específicos. A atividade proposta no software possui quatro etapas nas quais o aluno estabelece valores de relação entre diagnósticos de enfermagem, características definidoras/fatores de risco e casos clínicos. Os valores de relação determinados pelo aluno são comparados aos de especialistas, gerando escores de desempenho para o aluno. Na avaliação, o software atendeu satisfatoriamente as necessidades de qualidade técnica e, segundo os alunos, trouxe benefícios ao aprendizado, podendo transformar-se em uma ferramenta educacional no ensino do diagnóstico de enfermagem |
Subject: | Diagnóstico de enfermagem Tecnologia educacional Lógica fuzzy |
Country: | Brasil |
Editor: | USP/Escola de Enfermagem |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.1590/S0080-62342012000100025 |
Address: | https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000100025 |
Date Issue: | 2012 |
Appears in Collections: | FCM - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
S0080-62342012000100025.pdf | 591.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.