Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334928
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: LARCI (Laboratório de Regência Coral Infantil) : proposta de formação acadêmica para regentes de coros infantis
Title Alternative: LARCI (Children Choir Conduction Laboratory) : proposal academic program for children choir's conductors
Author: Kashima, Rafael Keidi, 1986-
Advisor: Schroeder, Jorge Luiz, 1960-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa-ação apresenta as reflexões acerca da implementação do Laboratório de Regência Coral Infantil (LARCI), onde atuei como coordenador, analisando os objetivos, as justificativas e os procedimentos deste laboratório de formação em regência, por meio do desenvolvimento de um coral infantil com crianças de 6 a 9 anos no PRODECAD (Programa de Desenvolvimento e Integração da Criança e do Adolescente da UNICAMP), regido pelos alunos e alunas de graduação em Música desta mesma universidade. Este laboratório tem como modelo inspirador o projeto Comunicantus Laboratório Coral (USP, Ramos, 2003). Tendo como base conceitual o autor Sacristán (2000, 2005 e 2013), inicia-se com uma pesquisa documental dos currículos dos cursos de licenciatura e bacharelado em música da UNICAMP. O trabalho também apresenta os conteúdos da prática coral infantil na intenção de propor um aporte teórico para a formação em regência, nesta perspectiva (Coll, 1998). Por fim são relatados e discutidos os processos ocorridos no período de implantação do Laboratório no primeiro semestre de 2018, por meio da análise do diário de campo deste pesquisador e de entrevistas realizadas com as alunas e alunos regentes participantes. Os dados auxiliam o processo de reflexão acerca das grades curriculares de ambos cursos, pois, dentre outros motivos, devido à sobrecarga de disciplinas obrigatórias, ocorre a tendência em uniformizar os perfis dos egressos, o currículo analisado parece não atender às demandas formativas daqueles interessados profissionalmente em reger coros infantis. A participação no laboratório das alunas e alunos de graduação evidenciou também a relevância de espaços práticos de ação educativa efetiva como forma de englobar as diversas demandas formativas necessárias ao regente coral infantil

Abstract: This action-research presents the reflections on implementing the Children Choir Conduction Laboratory (LARCI), where I worked as coordinator, by analyzing the goals, justifications and procedures in this laboratory of Choir Conducting Graduation through the development of a children choir on PRODECAD (Campinas University's Children and Teenagers Integration and Development Program), conducted by the undergraduate students of Music Program in this same University. This laboratory was inspired by the Comunicantus Laboratório Coral project (São Paulo University, Ramos 2013). For this purpose, at first we perform a documentary research on the curricula of Music Undergraduate Programs for Bachelors and Licentiates, using the author Sacristán (2000, 2005 and 2013) as conceptual basis. Then this paper also presents the contents for children choir practice aiming to propose a theorical contribution to the Choir Conduction Undergraduate Program based on this perspective (Coll, 1998). Finally, we report and discuss the processes that happened during this Laboratory implementation in the first semester of 2018 by analyzing the researcher's field journal and the interviews made with the students of the Conducting Program participating in this project. Data supports the reflection procedure on the program of both courses because due to the excess of mandatory classes - among other reasons - the profiles of alumni tend to be standardized, and the current curriculum seems to not meet the formative demands to those interested in professionally conducting children choirs. These students' participation on the Laboratory also highlighted the importance of practical spaces with effective educational action as a way of including the many formative demands required to the children choir conductor
Subject: Regência de coros
Educação musical
Formação docente
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: KASHIMA, Rafael Keidi. LARCI (Laboratório de Regência Coral Infantil): proposta de formação acadêmica para regentes de coros infantis. 2019. 1 recurso online (286 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Kashima_RafaelKeidi_D.pdf4.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.