Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/324298
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Idea del tempio della pittura (1590) de Giovanni Paolo Lomazzo : estudo crítico da obra e tradução parcial comentada
Title Alternative: Idea del tempio della pittura (1590) by Giovanni Paolo Lomazzo : critical study and commented translation
Author: Toledo, Gabriela Paiva de, 1989-
Advisor: Marques Filho, Luiz Cesar, 1952-
Abstract: Resumo: O tratado teórico de Giovanni Paolo Lomazzo, Ideia do templo da pintura, publicado em Milão em 1590, constitui um valioso meio para a compreensão do contexto artístico italiano da segunda metade do século XVI. Nele convergem insignes correntes do pensamento do período e discussões no campo das artes figurativas de extrema relevância para todo o Cinquecento, resultando em uma proposta teorética singular e pioneira, na qual se verificam formulações que de certo modo se manifestam na estética, na teoria, na historiografia e na crítica artística dos séculos posteriores. Através desta obra e de uma breve análise da história de sua recepção e da trajetória de seu autor, é possível observar as tensões sociais e culturais que envolviam os artistas e sua atividade. Em vista disso, a produção de uma tradução comentada (ainda que parcial) deste tratado, acompanhada de um estudo crítico da obra - contexto de produção, recepção, Fortuna Crítica -, é pertinente para o campo da História da Arte em âmbito nacional

Abstract: Giovanni Paolo Lomazzo's theoretical treatise, Idea of the temple of painting, published in Milan in 1590, is a valuable medium for understanding the Italian artistic context in the second half of the sixteenth century. In this work, one can find important currents of thought of the period along with discussions in the field of figurative arts of extreme relevance for the whole Cinquecento, resulting in a unique and pioneering theoretical proposal, in which one can detect formulations that, to a certain extent, are manifested in later periods' aesthetics, art theory, historiography and art criticism. Through this work and a brief analysis of its reception's history and its author's life trajectory, it is possible to observe the social and cultural tensions that involved artists and their activity. Therefore, the production of a commented translation (even if partial) of this treatise along with a critical study of the work - the context of production, its reception, its Fortuna Critica - are pertinent to the field of Art History in national frame
Subject: Lomazzo, Giovanni Paolo, 1538-1592. Idea del tempio della pittura
Arte italiana
Pintura italiana
Renascença
Arte - Discursos, ensaios, conferências
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Toledo_GabrielaPaivaDe_M.pdf4.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.