Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.CRUESPUniversidade Estadual de Campinaspt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.titleA construção do conhecimento em diferentes perspectivas: contribuições de um diálogo entre Bachelard e Vigotskipt_BR
dc.title.alternativeKnowledge construction in different perspectives: contributions from a dialogue between Bachelard and Vigotskien
dc.contributor.authorAndrade, Joana de Jesus dept_BR
dc.contributor.authorSmolka, Ana Luiza Bustamantept_BR
unicamp.authorAndrade, Joana de Jesus dept_BR
unicamp.authorSmolka, Ana Luiza Bustamante Universidade Estatual de Campinas FEpt_BR
dc.subjectPsicologiapt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectProdução de conhecimentopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPsychologypt_BR
dc.subjectEpistemologypt_BR
dc.subjectKnowledge constructionpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.description.abstractThe inquiries leading us to write this text have their origin in some epistemological issues associated with the (inter)relation between knowledge and reality. While having an investigative approach, we discuss the construction of knowledge by focusing on two different theoretical suppositions. Being a part of a line of study that is regarded as a philosophy of rupture, we describe the presuppositions of the French epistemologist Gaston Bachelard, a philosopher of science who stands out in the discussions about the epistemology of science. According to another field of investigation considered to be systemic and based on interactive approach, we lay out the main fundamentals of the work of Lev Vigotski, a Russian researcher who focused his study on the psychology of human development. In this study, we discuss the approaches used by Bachelard and Vigotski to understand the construction of knowledge and the relations between everyday knowledge and scientific knowledge while seeking to analyze the implications from these different types of understanding for teaching.en
dc.description.abstractAs indagações que sustentam a escrita deste texto têm sua origem nas problematizações epistemológicas sobre a (inter)relação entre conhecimento e realidade. Enquanto exercício investigativo discutimos a construção do conhecimento por meio do estudo de dois pressupostos teóricos diferenciados. Fazendo parte de uma linha de trabalho considerada como uma filosofia de cisão, apresentamos os pressupostos de trabalho do epistemólogo francês Gaston Bachelard, filósofo da ciência que se destaca nas discussões sobre epistemologia da ciência. Seguindo outro campo de investigação considerada sistêmica e interacionista, apresentamos os principais fundamentos que compõem o trabalho de Lev Vigotski, pesquisador russo que se dedicou ao estudo da psicologia do desenvolvimento humano. Discutimos, nesse trabalho, os modos como Bachelard e Vigotski concebem a construção de conhecimento e as relações entre conhecimento cotidiano e conhecimento científico, buscando analisar as implicações dos distintos modos de compreensão para as relações de ensino.pt
dc.relation.ispartofCiência & Educação (Bauru)pt_BR
dc.publisherPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.pt_BR
dc.date.issued2009-01-01pt_BR
dc.identifier.citationCiência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 15, n. 2, p. 245-268, 2009.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.description.firstpage245pt_BR
dc.description.lastpage268pt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.sourceSciELOpt_BR
dc.identifier.issn1516-7313pt_BR
dc.identifier.idScieloS1516-73132009000200002pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/S1516-73132009000200002pt_BR
dc.identifier.urlhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132009000200002pt_BR
dc.identifier.urlhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132009000200002pt_BR
dc.date.available2014-07-17T17:52:59Z
dc.date.available2015-11-26T13:01:17Z-
dc.date.accessioned2014-07-17T17:52:59Z
dc.date.accessioned2015-11-26T13:01:17Z-
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2014-07-17T17:52:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009-01-01en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2015-11-26T13:01:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2 S1516-73132009000200002.pdf: 185944 bytes, checksum: af92380c2fe0ae364088e4df532d5e09 (MD5) S1516-73132009000200002.pdf.txt: 87225 bytes, checksum: 9b761912c114186d1c9d908e678814ee (MD5) Previous issue date: 2009-01-01en
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26889
dc.identifier.urihttp://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26889-
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132009000200002.pdf181.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.