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dc.contributor.CRUESPUniversidade Estadual de Campinaspt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.titleO uso do portfólio na formação em fonoaudiologia sob o eixo da integralidadept_BR
dc.title.alternativeThe use of portfolio in Speech and Language Pathology undergraduate education from the perspective of comprehensive trainingen
dc.contributor.authorChun, Regina Yu Shonpt_BR
dc.contributor.authorBahia, Mariana Mendespt_BR
unicamp.authorChun, Regina Yu Shon Universidade Estatual de Campinas Estadual de Campinaspt_BR
unicamp.authorBahia, Mariana Mendes Universidade Estatual de Campinas Estadual de Campinaspt_BR
dc.subjectEducação Superiorpt_BR
dc.subjectPatologia da Fala e Linguagempt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectHigherpt_BR
dc.subjectSpeech-Language Pathologypt_BR
dc.subjectEvaluationpt_BR
dc.description.abstractPURPOSE: to study the portfolio as a reflective tool for assessment and learning in a Speech and Language Pathology Course (SLP) and to investigate what the students expect and know about SPL field. METHODS: a retrospective study that is both qualitative and quantitative and approved by the Ethics in Research Commission. There were 24 participants who were first year students of a university level (SLP) and who were enrolled in a SLP History course. Data were collected using portfolios and reports written by the participants. More than one answer per category of analysis was acceptable. Statistical analysis was done with the Fischer's Exact Test and Chi-Square. RESULTS: as for the initial views of the SLP field, the portfolios show that 53% of the subjects (n=15) reported that they knew about the profession from earlier contact, while 40% reported little knowledge of the profession before registration. Due to the written reports, 71% of the subjects (n=24) indicated that the portfolios promote reflections and 50% indicate the contribution of the portfolio as a mean of acquisition of knowledge. CONCLUSION: the findings demonstrate the portfolio as an important tool in an ongoing reflective evaluation. There were changes about the initial impressions the undergraduates brought with them, as to their expectations and knowledge on SLP. This instrument contributes for defining the choice of profession, in some cases, and encourages the perception about the role of other disciplines, common doubts among students at this graduation period.en
dc.description.abstractOBJETIVOS: investigar o portfólio como instrumento de avaliação e aprendizagem em um Curso de Fonoaudiologia e verificar as expectativas e conhecimento acerca da Fonoaudiologia. MÉTODOS: pesquisa retrospectiva de abordagem qualitativa e quantitativa, aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa, corpus de 24 sujeitos, do 1º ano do curso de graduação em Fonoaudiologia que cursaram a disciplina História da Fonoaudiologia. A coleta de dados ocorreu por meio de portfólios e depoimentos escritos dos sujeitos. Foram aceitas mais de uma resposta nas categorias de análise. Para análise estatística foram utilizados os Testes Exato de Fischer e Qui-Quadrado. RESULTADOS: os portfólios evidenciam quanto à visão inicial da Fonoaudiologia que 53% dos sujeitos (n=15) indicaram conhecer a profissão por contato anterior e 40% referiram pouco conhecimento da profissão ao ingressar no Curso. 71% dos sujeitos (n=24) apontaram o ajudar/lidar com as pessoas como uma das principais razões da escolha da Fonoaudiologia. Quanto aos depoimentos escritos, 71% (n=24) dos sujeitos referiram que o portfólio possibilitou reflexão e 50% que foi um meio de aquisição de conhecimento quanto à contribuição do portfólio. CONCLUSÃO: os achados mostram que o portfólio se constitui como importante instrumento processual e reflexivo. Verificam-se mudanças no decorrer da disciplina, em relação às expectativas iniciais e ao conhecimento dos sujeitos acerca da Fonoaudiologia. Contribui para a definição da escolha da profissão, em alguns casos, e favorece a percepção acerca do papel das demais disciplinas, angústias comuns entre os alunos, nessa época da graduação.pt
dc.relation.ispartofRevista CEFACpt_BR
dc.publisherCEFAC Saúde e Educaçãopt_BR
dc.date.issued2009-12-01pt_BR
dc.identifier.citationRevista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 4, p. 688-694, 2009.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.description.firstpage688pt_BR
dc.description.lastpage694pt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.sourceSciELOpt_BR
dc.identifier.issn1516-1846pt_BR
dc.identifier.idScieloS1516-18462009000800018pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/S1516-18462009000800018pt_BR
dc.identifier.urlhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009000800018pt_BR
dc.identifier.urlhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000800018pt_BR
dc.date.available2014-07-17T17:51:41Z
dc.date.available2015-11-26T13:55:21Z-
dc.date.accessioned2014-07-17T17:51:41Z
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dc.identifier.urihttp://www.repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26762
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