Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/118540
Type: Artigo
Title: Uma proposta prática de aprendizado para a disciplina de geologia urbana
Title Alternative: A proposal of practical learning for the discipline of urban geology
Author: Pereira, Sueli Yoshinaga
Campos, Heraldo Cavalheiro Navajas Sampaio
Gonçalves, Pedro Wagner
Abstract: Este trabalho apresenta uma proposta de aprendizado aplicada na disciplina de Geologia Urbana oferecida pelo curso de Geologia da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) aos estudantes do 5° ano, com ênfase para os trabalhos de campo. Pelo tipo de abordagem adotado ao longo do semestre, a disciplina visa despertar nos estudantes uma consciência crítica da futura profissão de geólogo e qual a sua função social. Para cada tema do programa foi montada uma aula teórica, seguida de visita de campo e finalizada com uma oficina. A experiência de três anos indica que parcela significativa dos alunos compreende a proposta e a importância de sua participação, mas há um grupo que permanece passivo e desenvolve atitude cartorial diante do ensino. Embora a inovação tenha sido testada somente três vezes, envolvendo pouco menos de 80 alunos, assinalamos que os resultados foram satisfatórios
metadata.dc.description.abstractalternative: This article describes a learning proposal of an Urban Geology discipline, with emphasis on fieldwork, that has been applied in the Geology undergraduate course of the University of Campinas (UNICAMP). The discipline aims to develop among students a critical awareness of the performance and social function of a geologist. This perspective in behind the practical approach adopted throughout the term. Each programmatic subject is attended by a specific theoretical lesson, followed by a field visit and, eventually, a workshop. The three-yearexperience shows that most students understand the proposal and the importance of their attendance; however, there is a group of students that keep passive and develop a cartorial attitude towards learning. Eventually, although this innovation had been tested three times with only eighty students, the final results are considered positive
Subject: Geociencias - Estudo e ensino
Geociencias - Trabalhos de campo
Geologia Urbana
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/IG
Citation: Terrae Didatica. v7 - n1 - p. 49-59 . (2011)
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.20396/td.v7i1.8637441
Address: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637441
Date Issue: 2011
Appears in Collections:IG - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
ppec_8637441-7369-1-SM.pdf934.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.